Relatie, Competentie en Autonomie
Belangrijke pijlers in ons concept zijn: Autonomie, Relatie en Competentie.
Als in voldoende mate is voldaan aan de behoefte aan relatie (anderen waarderen mij en willen met mij omgaan), aan de behoefte autonomie (‘ik kan het zelf, hoewel niet altijd alleen’) en aan de behoefte aan competentie (‘ik geloof en heb plezier in mijn eigen kunnen’) is er welbevinden, motivatie, inzet en zin in spelen en leren.
Wij bieden kinderen de ruimte en middelen om zelf dingen te ontdekken. We willen dat ze zelfstandig leren omgaan met materialen, leermiddelen en informatiebronnen. Maar ook dat ze zelfstandig leren denken en handelen en dat ze leren om dingen te waarderen. Het zelfstandig kunnen kunnen denken en werken van kinderen is een belangrijke voorwaarde om ontwikkelingsgerichte en gedifferentieerde werkvormen toe te kunnen passen binnen ons Kindcentrum.
Al vanaf de eerste jaren worden kinderen in ons Kindcentrum onderwezen in vaardigheden om zelfstandig werken werken en verwerken mogelijk te maken. Het zelfstandig werken wordt gedurende deze periode in ons Kindcentrum steeds verder uitgebouwd; bijvoorbeeld met het keuzebord en in de hogere groepen door middel werkpakketten en projecten. Ook leren kinderen hoe zij taakgericht werken en hoe zij ervoor zorgen dat zij hun taak afmaken. Kinderen zijn mede- eigenaar van hun leerproces. We leggen veel nadruk op zelfsturing. Dit is belangrijk voor de persoonsvorming, voor het vermogen tot samenleven en in toekomstige beroepen. Kinderen leren reflecteren en kritisch denken.
De leeromgeving is volledig ingericht op basis van deze pijlers. We werken met een kleuterplein en tienerplein. Kinderen komen beter tot hun recht in een optimale werkomgeving. Dat is onze overtuiging. Ons interieur gebaseerd op onze visie en is naast praktisch, eigentijds, flexibel en met een stoer randje, vooral sfeervol.